Musikkens mytiske flod

26. september 2014

MC coveret til “Cień chmury nad ukrytym polem”

MUSIKANMELDELSE | Der er god grund til, at ikke bare polske anmeldere, men også internationale medier er faldet i svime over Stara Rzeka fra Bydgoszcz. Albummet “Cień chmury nad ukrytym polem” ér en imponerende bedrift og en foruroligende smuk lytteoplevelse. Rasmus Steffensen anmelder.

MUSIKANMELDELSE | Der er god grund til, at ikke bare polske anmeldere, men også internationale medier er faldet i svime over Stara Rzeka fra Bydgoszcz. Albummet “Cień chmury nad ukrytym polem” ér en imponerende bedrift og en foruroligende smuk lytteoplevelse.

Byen Bydgoszcz i det nord-vestlige Polen har været arnested for noget af det mest spændende polske musik i nyere tid. Ikke mindst spillestedet Mózg, der netop i år kan fejre 20 års jubilæum, spillede en central rolle op gennem 90’erne i udviklingen af en ny stemme for undergrundsmusikken i et nyt uafhængigt Polen.

Det er derfor heller ingen overraskelse, at énmandsprojektet Stara Rzeka har sit udspring i netop Bydgoszcz’ fortsat vitale miljø. Bag navnet gemmer sig Kuba Ziołek, og han er ikke noget ubeskrevet navn i polsk musik, da han har spillet i talrige bands, bl.a. Ed Wood og Innercity Ensemble.

Anmelderne i Polen har da også allerede taget imod Stara Rzeka med åbne arme og har udråbt debutalbummet “Cień chmury nad ukrytym polem” som et af de mest interessante polske album i nyere tid. Ligeledes har internationale musikmedier som The Quietus skamrost pladen, der uden tvivl også fortjener at vinde internationale lyttere.

Atmosfæriske droner og dyster black metal
På sin vis er der tale om en ret tidstypisk plade, der samtidig har noget tilbageskuende over sig. Kuba Ziołek har kigget dybt i krukken med gammel syrefolk, progressiv rock og krautrock fra 60’erne og 70’erne og har så taget rejsen hen over 80’ernes postpunk, neo-folk og støjrock.

Læg dertil nogle atmosfæriske droner og dystre black metal-passager, og man har opskriften på et særdeles eklektisk, men også næsten lidt for moderigtigt produkt, der passer som fod i hose i den mørkere ende af den moderne psykedeliske bølge.

Her er endda en fortolkning af den gotiske psych-dronning Nico på afslutningsnummeret “My Only Child” og såmænd også et nummer med lyrik af den tyske digter Hölderlin (“Nächtlich Spaziergang durch Klinger”). Samme Hölderlin lagde i øvrigt navn til et band fra krautrockens storhedstid, og så er den reference ligesom også på plads.

Uudgrundelige klange
Hånden på hjertet; jeg har hørt mange bands, som har styr på alle de rigtige historiske referencer, men som i deres iver efter at tillægge sig den helt rigtige sound ender med at lyde som blege skygger eller slet og ret som spytslikkere for anmelderne.

Hvorfor lider “Cień chmury nad ukrytym polem” nu ikke den skæbne? Jo, først og fremmest er det, fordi Ziołek er en glimrende producer, der formår at iscenesætte sangene med en stor nuancerigdom og uudgrundelige klange. Sangene er primært skrevet på akustisk guitar, hvilket fornemmes i den grundlæggende folkemusikalske tone, men de løftes i dén grad af arrangementerne, som har både fylde og luft under vingerne.

Ziołek har også en fornem evne til at skabe lyd, der vækker minder om svundne tider (hvad end det er 60’ernes syrefolk eller 80’ernes dommedagsrock), samtidig med, at den har en sært tidløs kvalitet. Synthesizerne er varme og svævende, og stemmerne flakker spøgelsesagtigt rundt i et univers, der er lige dele Popol Vuh og Swans, men som samtidig transcenderer forsøgene på at fastholde musikken i den form for namedropping.

Stara Rzeka har taget navn efter en polsk landsby, men navnet betyder samtidig “gamle flod”, og netop fornemmelsen af at træde ned i en strømmende flod af mytisk tid beskriver musikken ganske godt.

At trænge ned i fortidens musik og komme forandret tilbage
“Cień chmury nad ukrytym polem” er faktisk noget så sjældent som en plade, der formår at blande alskens stilarter til et helt igennem personligt udtryk. Det er så nemt at smide om sig med referencer, men virkelig at trænge ned i fortidens musik og komme forandret tilbage, dét er en kunst. Der er intet på “Cień chmury nad ukrytym polem”, der lyder af sekundavare og kopi, og til tider er sammensætningerne direkte overvældende.

Hør bare det todelte nummer “Tej nocy/Broń nas od złego”, hvis første del kværner sig dybt ned i en dunkel black metal-nerve og faktisk formår at lyde decideret uhyggelig, mens anden del er et sagte akustisk nummer, hvor Ziołek synger med englestemme over skrøbeligt fingerspil. Og koblingen fungerer overbevisende. Flere af numrene er over 12 minutter lange, men pladen bliver alligevel aldrig kedelig. Der sker hele tiden noget i lydbilledet, og man holdes fast, drages.

Som et kuriosum er “Cień chmury nad ukrytym polem” både udkommet på cd og kassettebånd, men med to forskellige slags artwork og med variationer i musikken. Denne anmeldelse har primært forholdt sig til cd-versionen, men begge versioner kan i øvrigt nydes kvit og frit på Stara Rzekas Bandcamp-side. Og så kan man  på samme side allerede sniglytte til Stara Rzekas kommende vinyl-udgivelse, der netop hedder “Stara Rzeka”.

 

Stara Rzeka

Cień chmury nad ukrytym polem

CD udkommet på Instant Classic / MC på Few Quiet People

Lyt på Bandcamp: http://stararzeka.bandcamp.com/

 

Rasmus Steffensen er arrangør af Fanø Free Folk Festival og har været skribent for bl.a. Musiktidsskriftet Geiger, Seismograf m.fl.

 

Af Rasmus Steffensen


comments powered by Disqus
Søg

Vælg land
Østeuropa
RSS
Få nyheder og analyser fra Magasinet rØST som RSS-feed, læs mere her.
Nyhedsbrev





<