Ny baltisk filmfestival i Aarhus

05. januar 2016

Fra filmen Master and Tatyana

FILMFEST | 25 år efter de tre baltiske landes løsrivelse fra Sovjet sætter ny Århusiansk fokus på en lille region med en unik poetisk filmtradition. Dokumentarfilmfestivalen ’Baltic Frames: Documentaries Conversing with the Soviet Past’ åbner lørdag d. 9. januar med litauiske ’Master and Tatyana’.

FILMFEST | 25 år efter de tre baltiske landes løsrivelse fra Sovjet sætter ny Århusiansk filmfestival fokus på regionens unikke poetiske filmtradition. Dokumentarfilmfestivalen ’Baltic Frames: Documentaries Conversing with the Soviet Past’ løber af stablen lørdag d. 9. januar med den litauiske dokumentarfilm-perle ’Master and Tatyana’ som åbningsfilm.

Den litauiske dokumentarfilm ’Master and Tatyana’ er instrueret af Giedre Zickyte (f. 1980) – og er et intenst portræt af den ikoniske fotograf Vitas Luckus’ liv i Sovjetunionen. Filmen går intimt til værks i skildringen af det rebelske fotografgeni, der lever et passioneret og udskejende liv trods det sovjetiske systems insisteren på at nedtone dette.

Luckus blev kaldt en galning af nogen, og et geni af andre, men grænsen derimellem er vag, og hvem har brug for at skelne – systemet? Han havde en løve boende hos sig i sin lejlighed i Vilnius. Han elskede Tatyana, og han forsøgte som den første at indfange spontane øjebliksbilleder fra virkeligheden i Sovjetrepublikkerne med det kamera, der fulgte ham over alt. Han arbejdede hårdt, drak meget og sammen med Tatyana udgjorde han et samlingspunkt for venner og gæster, der kom fra udkanten af Sovjetunionen, hvor vinen og de dybe samtaler flød til langt ud på de små timer. Et tragisk endeligt danner rammen for denne smukke fortælling.

Enestående tradition for poetiske film
Det er gennem Baltic Frames’ repertoire - som bl.a. ’Master and Tatyana’ - at dokumentarfilmkunsten fra de tre baltiske lande kan være med til at styrke vores forståelse af livet i de tidligere kommunistiske republikker. Balterne kan med deres enestående tradition for poetiske film zoome ind på de kulturelle nuancer, der er kendetegnende for landene og befolkningerne, og dermed gøre dem tilgængelige for et internationalt publikum. Filmene styrker og aktualiserer kendskabet til den mangfoldighed og kompleksitet, der karakteriserer den region vi i daglig tale, under et, kalder for Østeuropa.

2016 er et ganske særligt år for de tre baltiske lande Estland, Letland og Litauen. Det er året, hvor de kan fejre 25-året for den internationale anerkendelse af de tre lande som selvstændige stater, efter at de var indlemmet i Sovjetunionen i ca. 50 år. I den kontekst er de 25 år, der er passeret, en livstid for den yngre generation, men samtidig også ganske lidt tid i relation til frigørelsen fra det sovjetiske samfund. Særligt her, hvor  andre østeuropæiske lande der stræber efter demokrati, EU og en vestlig levevis i endnu højere grad ønsker at distancere sig fra Rusland, er det mere vigtigt end nogensinde at styrke kulturdialogen mellem Øst og Vest.

Dokumentarseminar
For at dykke ned i dette afholdes søndag d. 10. januar kl. 11-13:00 seminaret Poetic Baltic Documentaries in a contemporary perspective, der føjer tyngde til fremvisningsprogrammet. Her kan man (med en kop kaffe og en lun croissant) blive klogere på, hvad der sker i det baltiske dokumentarfilmlandskab, når den estiske producer Pille Rünk fra Allfilm (’Crosswind – hvor vindene mødes’), den lettiske producer Uldis Cekulis fra VFS Film (’Klucis’) og den litauiske instruktør Giedre Zickyte (’Master and Tatyana’ og ’How We Played the Revolution’) i samtale med den danske dokumentarfilmekspert Tue Steen Müller introducerer og stiller skarpt på tendenser, udfordringer og udviklingen af den poetiske dokumentarfilmgenre.

Fra Narva til Tjernobyl
Efterfølgende vises de to film ’Klucis – the deconstruction of an artist’ og ’Crosswind – hvor vindene mødes’, en feature, der havde premiere i danske biografer i november, men som nu får aarhusiansk premiere. Filmen har allerede fået de fleste anmeldere til at kaste om sig med roser:

"En autentisk dagbog er basis for et unikt filmsprog, der bogstaveligt mimer ufriheden: Alt er fastfrosne tableauer, selv de dramatiske situationer, helt stillestående. Fanger og vogtere er levende, birkens løv bevæger sig, en kjole flagrer i vinden. Men kun kameraet kan bevæge sig." (Søren Vinterberg, Politiken, 27/11 2015).

Det Danske Kulturinstitut i Estland, Letland og Litauen viser i samarbejde med de tre baltiske nationale filminstitutter i alt seks dokumentarfilm med en historisk, kulturel og geografisk spændvidde, der rækker fra Narva i det nordøstligste Estland over Riga, Kaunas og Vilnius med afstikkere til Tjernobyl, Leningrad og Sibirien. Filmene skaber tilsammen et indblik i tiden før, under og efter Sovjetunionen. Temaet er ’erindring’ og bearbejdningen af Sovjetfortiden, som dokumentarfilmene på levende, poetisk og personlig vis skildrer. Derudover berøres de ydre omstændigheder som påvirkede modstand, kunst og kultur, men også de indre konsekvenser, som opløsningen medførte for bl.a. etniske russere.

Det samlede program kan man se nedenfor, og billetter kan både reserveres ellers købes på www.paradisbio.dk

PROGRAM:

Lørdag 9/1      

kl. 19:00:          
Åbningsreception
og fremvisning af 10 Minutes Older
(instr. Herz Frank, 1978)


kl. 19:40:           
Master And Tatyana
(Litauen, 2015, instr. Giedre Zickyte)
Kærlighed, fotografiske udskejelser og en løve
SE TRAILER HER

Søndag 10/1 

kl. 11-13:00      
Seminar: ‘Poetic Baltic Documentaries in a contemporary perspective’

kl. 13:30             
Klucis – The Deconstruction Of An Artist
         
(Letland, 2008/2015 instr. Pēteris Krilovs)
Oktoberrevolution, kunst og visuelle eksperimenter

kl. 15:30             
Crosswind – Hvor vindene mødes
(Estland, 2014, instr. Martti Helde)
1941, massedeportering og momentan stilstand

Mandag 11/1 

kl. 18:00             
How We Played The
Revolution
(Litauen, 2012, instr. Giedrė Žickytė)
Perestrojka, undergrund og kulturelle bevægelser

kl. 19:40             
The Russians On Crow Island
(Estland, 2012, instr. Sulev Keedus)
Post-Sovjet, post-identitet og minoritets-øer 

Tirsdag 12/1   

kl. 18:00             
The Invisible City
(Letland, 2014, instr. Viesturs Kairišs)
Tjernobyl, eksistentielle zoner og en virkelighedsfjern landsby

Af Niels Bjørn Wied


comments powered by Disqus
Søg

Vælg land
Østeuropa
RSS
Få nyheder og analyser fra Magasinet rØST som RSS-feed, læs mere her.
Nyhedsbrev





<